TOP 10 Ennio Morricone betétdal

monricone

A 87 éves komponista nem rég adott Magyarországon ismét egy nagy sikerű koncertet, ezért jobb még így „melegében” felidézni néhány remekművét.

Talán mondanom se kell, hogy a lista szigorúan szubjektív, hiszen több mint 550 (!) produkcióhoz adta már a nevét élete során, így lehetetlen valamiféle „objektív” válogatást összehozni. Reményeink szerint azért nem lesz lincselés a végeredményt látván.

  1. A jó, a rossz, és a csúf (1966)

    Sergio Leonéval  az ismeretsége már 1964-ben megalapozódott, amikor is a zeneszerzőnek sikerült másodjára meggyőznie a rendezőt, hogy az Egy maréknyi dollárért c. westernjéhez had írhassa ő a zenét, innentől kezdve pedig a páros szinte elválaszthatatlannak bizonyult. Rá két évre megírta egyik mesterművét, aminek a zenéjét az is ismeri, aki a filmet nem látta. Egyébként a Metallica 1984 óta rendszeresen a film egyik zárójelenetével nyit koncertjein. Az alábbi, közismert témát pedig anno a Ramones használta fel egyes bulijain.

2. Volt egyszer egy vadnyugat (1968)

A páros második nagy dobása, minden tekintetben. Az alábbi, szájharmonikás tétel a filmes popkultúra részévé vált, annyiszor utaltak már rá.

3.Kristálytollú madár (1970)

Morricone másik kedvenc rendezője, a szintén olasz, a horror és a giallo mestere, Dario Argento volt. Nagyon sok közös filmen dolgoztak együtt, Argento „állat trilógiájának” minden darabjához Morriconet kérte fel zeneszerzőként. Aztán később rátalált a The Goblin nevű formációra, és onnantól kezdve ők lettek a favorit. Ez a tétel pedig inkább csak a korszak megidézéseként szerepel, annak ellenére, hogy elég hátborzongatóra sikeredett, kissé a Rosemary gyermekére emlékeztet.

4. A profi (1981)

A Nokia-korszakban hány embernek is volt ez a jól ismert dallam a csengőhangja? Tökéletesen illik a film hangulatához.


5. A dolog (1982)

Ez az a filmzene, ami bizonyítja Morricone zseniális alkalmazkodási képességét. A legendás rendező, John Carpenter ugyan maga is előszeretettel írt filmjeihez zenét szintetizátoron – leginkább költségkímélő okokból -, itt mégis átengedte a gyeplőt. Ugyanakkor a komponista nagyon ráérzett Carpenter egyedi stílusára, ami vissza is tükröződik a dallamokban.

6. Volt egyszer egy Amerika (1984)

Sergio Leone és Morricone sokadik nagy dobása, ám ezúttal western helyett gengszterfilmes köntösben. Ettől függetlenül nehéz nem észrevenni a tipikus westernes műfaji megoldásait a műnek, amit a pánsípos vezértéma csak megerősít. Leone ekkor már ragaszkodott ahhoz, hogy a képet igazítsa filmjéhez, ezért a zeneszerzőnek előbb meg kellett írnia a zenét, és csak azután kezdtek neki a forgatásnak, ahol a jelenetek felvétele során lemezről játszották a zenét.

7. A misszió (1986)

Morricone ezt a felkérést először elutasította, mert túl erősnek találta a képsorokat ahhoz, hogy vele egyenrangú zene születhessen. Végül azonban annyira magával ragadta a film, hogy elvállalta, és hatalmas sikert aratott vele. Köztük egy Golden Globe-díjat és a második Oscar-jelölését.

8. Aki legyőzte Al Caponét (1987)

Brian De Palmával sem egyszer dolgozott, eme közös munkájuk eredménye pedig mindkettejük számára jövedelmező volt: a film kapott egy Oscart, Morricone meg a harmadik jelölését.

9. Maléna (2000)

A film, ami nem csak tovább növelte Monica Bellucci „szexistennő-faktorát”, de mindenkit emlékeztetett arra, hogy Morriconét sem kell még leírni. A vidám dallamai remekül illeszkedik ehhez a keserédes dramedyhez.

10. Aljas nyolcas (2015)

Quentin Tarantino ugyan korábban is felhasználta a zeneszerző műveit egyes filmjeihez, de most először kérte fel arra, hogy kifejezetten neki komponáljon egyet. Az öreg a téma miatt pedig elővette A dolog fel nem használt tételeit, egy kicsit westernesítette, és a végeredmény egyszerűen lenyűgöző. A Golden Globe-t már elvitte, most már az Oscaron a sor!

Frissítés: Meg is kapta! Hurrá!

Ha tetszett a cikk, oszd meg! :)
(Visited 78 times, 1 visits today)